„Áno, členovia posádky tiež bývajú na lodi. Nie, neodváža ich denne z paluby helikoptéra.“
O ubytovaní pre posádku som sa v priebehu svojej lodnej kariéry napočúvala až až. Málo rečí sa nieslo v pozitívnom duchu.
Možno som mala šťastie na lode aj ľudí, no nemôžem povedať, že by ma bývanie na palube traumatizovalo. Samozrejme, nie je úplne jednoduché deliť sa o kajutu.
Na lodi sú všade ľudia a neunikneš pred nimi. Pokoj a súkromie nájdeš hádam len na záchode, no na to sa dá zvyknúť. Najmä v prípade, ak ťa pred prácou na lodi „nerozmaznalo“ vlastné bývanie.
Ako býva posádka výletnej lode a ako sa vyrovnáva s občas bizarnými situáciami, ktoré usporiadanie prináša?
Ubytovanie miniatúrnych rozmerov
Členovia posádky bývajú na lodi v kajutách rovnako ako hostia. Akurát tie ich nie sú také luxusné a priestranné. Každá jedna moja kajuta bola super maličká. Hoci, nikdy som sa pri rozpažení nedotýkala rukami stien.
Základným vybavením kajuty je posteľ – klasická alebo poschodová. Viac sa mi páčili poschodové postele, ktoré vďaka závesu poskytovali aspoň ilúziu súkromia a menej ruchov.
V izbách s posteľami vedľa seba sa nedalo ukryť pred svetlom.
Samozrejme, cieľom vždy bolo uchmatnúť si spodné lôžko. Patrilo tomu, kto sa nasťahoval prvý. Ak spolubývajúci, ktorý ho okupoval, išiel domov, okamžite si ten zostávajúci spodnú posteľ privlastnil.
Okrem postele sme mali v kajute mini skriňu, kam sa ledva vopchal s vecami jeden, a stôl s jednou stoličkou (viac by sa ich nevošlo). Kajuty nových lodí už boli s minibarom (chladničkou) a mini trezorom.
Kúpeľňa nebola o nič väčšia. Najlepší opis, čo som na jej adresu počula je, že môžeš zároveň na WC vykonávať potrebu a sprchovať sa.
Pri najnovších lodiach som mala pocit, že z priestoru ešte ubrali a vyšší a širší človek mal isto problém do sprchy sa zmestiť.
Okolo je iba tma a voda
Veľká časť posádky býva vo vnútorných kajutách. To znamená, že nemajú okno. Super, ak chceš spať aj cez deň, horšie, ak ti vadí tma, ktorá je v kajute stále.
Počas jednej sezóny som mala kajutu s oknom. Paráda. Mala som denné svetlo na miesto nonstop jaskynnej tmy. Kým vlny neboli až po to okno – po 4. palubu.
Trochu ma to desilo, hlavne potom, čo som počula, že na nejakej lodi okno nezvládlo vlnu a do kajuty trochu natieklo.
Bežne pred tým chránia oceľové kryty na oknách, ktoré musia všetky zavrieť, keď je príliš rozbúrené more.
Kajuty posádky sú nielen na štvrtej, ale aj na tretej a druhej palube. Tie sú už pod čiarou ponoru. Tam už okná nemajú, nevidia teda počas plavby rybičky.
Zdá sa desivé byť pod hladinou, no reálne som si to, keď som mala kajutu nižšie, ani neuvedomovala.
Horšie by bolo, ak by som pre polohu kajuty čelila vibráciám a ruchom strojovne, hučiaceho motora a spúšťajúcej sa kotvy, ako sa to občas stáva aj v pasažierskych kajutách.
Keď kajuty hlodá zub času
Odhliadnuc od hluku, niekedy nepoteší ani stav kajuty.
Raz som, keď som pracovala na lodi, ktorú ešte len dokončovali, ešte z vybavenia strhávala fóliu. Bola to nová loď a všetko v nej bolo nové, nikto predtým nepoužil WC ani posteľ.
Na starších lodiach je to horšie. Že už majú nejaké obdobie za sebou vidno aj na kajutách posádky. Na jednej lodi sme si ešte otvárali dvere klasickými kľúčmi (bežne sú už na kartu).
Nečakanú nevýhodu kľúča som objavila, keď mi jeden večer kamarátka nevedomky vzala v bare pre posádku kartu, ktorú bolo treba na výstup z lode. Ak by som si ňou musela otvoriť, chýbala by mi ešte v noci.
Takto som to zistila až ráno, tesne predtým, ako som mala odísť z lode na výlet. Musela som nechať neskúsenú kolegyňu, aby sama vypravovala ľudí na výlety, kým som si šla dať spraviť novú kartu.
A to som mala veľké šťastie, že dôstojníčka, ktorá mala na starosti posádku, bola ochotná. Ráno v prístave mala totiž na práci aj kopu iných vecí, ako žehliť naše prúsery.
Menej ochotná bola v prípade kamaráta, ktorý mal so spolubývajúcim jeden kľúč spoločný. Ostatné sa postrácali, a nebolo toho človeka, čo by dal spraviť náhradný.
Ešte horšie boli povodne v kajutách. Predstav si, že sa ráno zobudíš a papuče ti plávajú vedľa postele. Prečo? Lebo prasklo potrubie.
Kajuta nie je len tvoja
Ak pracuješ na lodi, a ešte si nedorástol na manažéra či dôstojníka, o kajutu sa budeš deliť. Bez ohľadu na to, či máš 24, 42 alebo 65, bude v noci o meter vedľa funieť niekto, koho v živote vidíš možno prvýkrát.
Isto vieš, že ľudia majú rôzny režim a rôzne hygienické návyky. Našťastie som nikdy nebývala s prasiatkom. Skôr naopak.
Moja spolubývajúca bola Kubánka, ktorej záľubou bolo upratovanie. V živote som nevidela toľko čistiacich prostriedkov po kope a starostlivosť o kajutu som vôbec nemusela riešiť.
Jedna slečna bola „hromaditeľ“. Zbierka jej vecí výrazne zmenšila kajutu. Domov odišla s asi piatimi kuframi, hoci veľa harabúrd posledný večer rozdala. Až po jej odchode, keď zmizli veci, sa ukázalo okno.
Najviac mi šla na nervy kolegyňa, ktorá cez deň spala, no o polnoci potrebovala ísť prať, sušiť si vlasy či lakovať nechty. Pri ničom sa nezaspáva lepšie než pri chemickom smrade v priestore 2×2 metre.
Do extrému to hnala aj Kórejka, ktorá bola výzorom posadnutá do takej miery, že si 3-krát denne umývala vlasy. Bez ohľadu na to, kedy sme začínali, vstala o 2 hodiny skôr, aby sa dala dokopy.
Vyzerala super, ale dodnes sa čudujem, že to prežila z hľadiska svojho zdravia aj mojej trpezlivosti.
Spomínam národnosť, pretože podčiarkuje, že to nebola vada jej, ale kultúry krajiny, odkiaľ pochádza.
Nedokonalosť sa totiž v Južnej Kórei netoleruje. Mladí sú schopní absolútnych extrémov, akými sú hladovanie či plastické operácie, len aby sa priblížili ideálu krásy. Čo tam po nejakom umývaní si vlasov.
Aby sa rušeniu rôznymi režimami aspoň trochu zabránilo, delia sa o kajutu ľudia z rovnakého oddelenia alebo takého, ktoré má podobný pracovný rozvrh.
Ak by človek z exkurzií, pracujúci cez deň, mal spolubývajúceho z kasína, ktorý pracuje v noci, nevyspí sa ani jeden.
Ubytovacie pravidlá láske neprajú
O kajutu sa delia ľudia rovnakého pohlavia. Čo však páry? Tie to majú blbé. Páriky môžu spolu bývať, ak sú v oficiálnom zväzku. To im však ešte nezaručuje, že nedostanú kajutu s poschodovou posteľou.
Občas sa stalo, že keď sa pár oficiálne nalodil spolu, mohli sa deliť aj o kajutu, i keď neboli zobratí. To však záviselo od vedenia.
Prečo to tak je? Predstav si, že každý, kto sa dá na palube s niekým dokopy, by sa chcel zosťahovať, aby mali súkromie. Potom sa nepohodnú a zase treba prehadzovať obsadenie kajút. Vznikol by čistý chaos.
Aby sa mu zabránilo, neplatia prísnejšie pravidlá len pre páry. Nikto si nemôže len tak vyberať a meniť kajutu, či si voliť spolubývajúcich, ani ak sú rovnakého pohlavia.
A tak sa nachádzajú rôzne riešenia. Tanečné páry sa vraj počas plavieb Karibikom sobášili niekde na ostrove Svätý Martin, aby mohli spolu bývať.
Inokedy sa ľudia vymieňajú neoficiálne. Rôzne sa pokombinujú, aby sa dvojice tešili zo samostatnej kajuty. V tomto prípade je ľahšie mať od kajuty kľúč.
Karta je totiž zároveň aj dokladom, patrí konkrétnej osobe. Nemôžeš ju len tak dať niekomu inému, lebo sa nedostaneš ani z lode.
Ak nie je iná možnosť, závisí vzácne súkromie na dohode so spolubývajúcim. Kolega takto nie vždy dobrovoľne trávil 2 hodiny v bare pre posádku.
Lepšie než ak by prišiel do kajuty, a hneď vo dverách mu padne pohľad na pohybujúci sa holý zadok.
Nadšená nebola ani slečna, ktorej spolubývajúca si, bez rešpektu a opýtania, frajera jednoducho do kajuty nasťahovala, a na jednej poschodovej posteli boli traja.
Kapitán sa o kajutu nedelí a má upratovačku
Vyhraté majú dvojice, v ktorých je aspoň jeden dôstojník. Hlavy oddelení a dôstojníci majú samostatnú kajutu.
Sám býva aj kapitán, ten má k dispozícii celý apartmán – s obývačkou, gaučom, občas balkón. A býva blízko mostíka. Títo „privilegovaní“ majú aj upratovací servis.
Objektívne by to pri svojom pracovnom vyťažení nestíhali. Nonstop sú v pohotovosti, a ešte by mali niekde zháňať vysávač a vysávať?
Videla som to v praxi, keď som chvíľu bývala s event manažérkou. Robila od 6 ráno do 23 večer s krátkymi pauzami na jedlo a výmenu uniformy.
Keď sa prisťahovala, nemala perinu, a ani nemala čas ísť si po ňu. Prvý večer sa zakrývala uterákmi, druhý deň využila moja manažérka „mafiánske“ kontakty. Aby dodali perinu.
„Neprivilegovaní“ členovia posádky sa o upratovanie starajú sami. My sme niekedy platili chyžnej, ktorá blízko našej upratovala kajuty dôstojníkov a manažérov.
Aby som veci uviedla na pravú mieru, nie je taký problém miniatúrnu kajutu upratať, ale získať vybavenie.
Sklad, kde mali čistiace prostriedky a vysávače, bol otvorený 2 hodiny denne. Ak už sme mali vtedy náhodou voľno, zaručene bolo zatvorené, lebo človek, čo tam mal byť, mal niekde dôležitejšie povinnosti.
A to isté teátro sme museli absolvovať pri prezliekaní perín, výmene uterákov aj získaní vzácneho tovaru – toaletného papiera. Raz sme ho kradli z pasažierskych WC, lebo sme nestíhali výdajný čas v sklade.
Samozrejme, niektorí ľudia upratovanie zvládali, pomáhali si napríklad nákupom čistiacich prostriedkov a mopov na súši.
Časy a to, ako býva posádka výletnej lode, sa menia
Počula som, že niektoré spoločnosti už zavádzajú upratovanie kajút pre väčšiu skupinu posádky. Takisto svitá na lepšie časy, čo sa týka delenia sa o kajutu. Bola nádej, že ho vykynoží pandémia, no to sa kapacitne nedá.
Aj v čase, keď sa za pandémie pri nástupe posádky na loď vyžadovala 2-týždňová karanténa, na ňu museli využívať pasažierske kajuty. Hoci nielen z kapacitných, ale najmä z humanitárnych dôvodov.😀
Už aj v minulosti sa stalo, že niektorých členov posádky ubytovali v kajutách pre pasažierov. Nemali totiž pre zamestnancov dosť kapacít. Ak v nej však ostali dlhšie, nebola to výhra.
Často sa týždeň za týždňom sťahovali, lebo konkrétnu kajutu pridelil turistom. Počula som, že jednu noc šli dokonca do hotelov, lebo bola preobsadenosť.
To ako býva posádka výletnej lode sa však postupne zlepšuje. Je to najmä v niektorých spoločnostiach a na ich nových lodiach.
Vylepšenie prichádza v podobe malinkých kajút, ktoré pripomínajú japonské kapsulové hotely, no sú len pre jedného. Deliť sa, s človekom vedľa, budeš akurát o sprchu.
Vôbec ich však nenájdeš všade. Ubytovacie podmienky sa od spoločnosti k spoločnosti dosť líšia. Ak pôjdeš pracovať na výletnú loď, môžeš pozbierať iné skúsenosti, než som rokmi získala ja.