Spoznaj najkrajšie miesta Malorky zo západu na východ

Stredomorskú Malorku som spoznala ešte predtým, než sa na nej postupne vystriedalo celé Slovensko. Zaujal ma natoľko, že ho radím k jednému z najkrajších miest, čo som kedy videla.

Ešte si na Malorke nebol? Zisti, ktoré považujem za najkrajšie miesta Malorky a ako sa k nim dostať. Aby si bol pripravený, ak sa na nás zase privalí vlna lacných leteniek.

Najkrajšie miesta západnej časti Malorky

Sóller

O meste Sóller som čítala dávno predtým, ako som tušila, že Malorku niekedy navštívim. Bol jedným z tých, ktoré som musela vidieť. Sóller v španielčine znamená slnečný a za svojou povesťou nezaostáva.

Horúce lúče baleárskeho slnka dopadajú na vysoké, staré kostoly i pomarančové háje. Sú pre oblasť typické, rovnako ako pohorie Sierra de Tramuntana, ktoré objíma Starý Sóller a jeho kostol Església de Sant Bartomeu.

Centrum mestečka Sóller

Mestečko pod horami a kúsok od mora je neveľké. Jeho úzke ulice, bohaté na históriu, plné krásnej architektúry, prejdeš i za deň. A ešte ti ostane čas aby si si posedel v kaviarni na Plaça Constitució. Vychutnal si atmosféru, čerstvý pomarančový džús alebo chutnú zmrzlinu.

Výhľad z vlaku za prvou zákrutou

Ferroncarril de Sóller

Je historický vlak, ktorý premáva z metropoly Palma de Mallorca do Sólleru. Ide rovinou, pohorím Sierra de Tramuntana a cez 13 tunelov. Volali ho aj Orange Express, pretože pôvodne cez horský terén prevážal  pomaranče a citróny.

My sme ním šli zo Sólleru do Palmy. Výhľady boli zo začiatku super. Jazda pekne zachovalým vlakom nás  nadchýnala. Stála som vonku, čo bol v tuneloch trochu adrenalín. Tunely a pustatina sa ale striedali pridlho. A celá trasa nebola taká scénická, ako ju opisujú.

Z Port de Sólleru sme šli električkou, ktorá sa ťahala popri pobreží a citrusových hájoch slimačím tempom

Port de Sóller

Je časť, dedinka pri pobreží, ktorá patrí k Sólleru. Strávili sme tu asi 2 a pol hodiny. Prešli sme sa plážou popri vode, ktorá bola úžasná. Prístavom s jachtami, i tým, kde miestni rybári rozprestierajú svoje siete.

Vyšli sme úzkymi ulicami až k miestu s krásnymi výhľadmi na prístav a mohutné útesy nad morom. A cestou sme sa, uškŕňajúc, pozerali na okolostojace autá. Každé jedno bolo oškreté. Domáci asi nebudú najlepší vodiči.

Na vrchu stojí stará kaplnka Oratorio de Santa Caterina de Alexandria. Svojho času tu sídlilo Múzeum mora, ktoré je ale momentálne zatvorené. S nemožnosťou dostať sa (aspoň sme neprišli na to ako) cez ohradený námorný priestor až k majáku, je kaplnka tým naj vyhliadkovým bodom.

Pohľad na prístav cez tehlové strechy domov je skutočne parádny

Pláž Sa Calobra

Zlákala ma natoľko, že nakoniec dostala prednosť pred historickou Valdemosou. Vybrali sme sa tam loďou z Port de Sólleru. Uchmatli sme si exkluzívne miestečko na vrchnej časti. V marci nás severák poriadne prefukoval. Daň za to, že sme mohli obdivovať slnkom zaliate, magické útesy.

Cesta trvala asi 45 minút. Záverečný úsek bol najkrajší. Už kvôli nemu musíš plavbu absolvovať. Ťažko zabudneš na ten moment, keď sa pred tebou vynorí maličká plážička medzi dvoma mohutnými útesmi.

„Dedinka“ Sa Calobra a jej kamenistá pláž je turistickejšia, ale krásna. Miesto, kde kotvia lode a pláž medzi skalami spája vlhký tmavý tunel. Pláž je piesočnatá, ozaj maličká. Za ňou nie je nič. Len pustina a piesok, zarámované kamennými bralami.

Tam, kde kotvia lode sú aj nejaké kaviarničky a reštaurácie. Cestou naspäť sme si uchmatli niečo na jedenie. A obed sme si vychutnali priamo na pláži, pri pohľade na smaragdové more.

Ako sa dostať do Sólleru a na pláž Sa Calobra (z mesta Palma de Mallorca)?

» Zo stanice v Palme na Plaça d’Espanya premávajú do Sólleru (a Port de Sólleru) autobusy, aktuálne číslom 211. Nástupištia sú dole, v podzemí, navedie ťa značenie. Lístok sa kupuje u vodiča. Cesta trvá cca 45 minút. Ak sa autobus nepremení na školský a nespraví pár obchádzok ako ten náš. Cestovať s miestnymi je fakt (kultúrny) zážitok.

» Železnica Ferroncarril de Sóller premáva obojsmerne. Jedným smerom to ale úplne stačí – najideálnejšie z Palmy do Sólleru. Lístky si kúpiš len v deň cesty, nie je možné si ich rezervovať vopred. Na stanicu príď 40-60 minút pred odchodom vlaku. Spiatočné lístky sa kupujú na konkrétnu hodinu. Ak sa chceš vlakom vrátiť, dôrazne ti spiatočný lístok odporúčam, aby si podobné peripetie a čakanie neabsolvoval opäť v Sólleri. Spiatočný lístok stojí 25 eur, kartou sa platiť nedá. Aj v sezóne chodí prvý vlak až o 10.00.

» Zo Sólleru premáva aj tradičná električka, tiež je dosť turistická, v sezóne sa nemusíš ani zmestiť. Jazda stojí 7 eur, lístky sa kupujú na palube. Zo Sólleru do Port de Sólleru by som sa radšej presunula pravidelnou autobusovou linkou.

» Na pláž Sa Calobra sa dostaneš loďou z Port de Sólleru, prístavisko nájdeš ľahko. Prevádzkuje ju spoločnosť Barcos Azules. Mimo sezóny chodí prvá loď tam o 11.15 a naspäť už o 13:45. Počas sezóny (01/04 – 31/10) sú časy fajn, (prvá tam o 10.00, posledná odtiaľ 16.45), môžu ich ovplyvniť poveternostné podmienky. Lístky sa kupujú priamo v prístave, spiatočné stáli 30 eur. Platiť sa dá aj kartou.

» K pláži sa dostaneš aj autobusom, ale len z východnej časti, zo smeru Pollença (spojenie s Palmou je výborné a cesta trvá len hodinu). Doobeda tam, od neskoršieho poobedia naspäť. Pozor, linka premáva len „v lete“, pre autobus na Sa Calobru to znamená od 01/04.

» My sme na Malorke boli len pár dní a Sóller, Port de Sóller, železnicu jednosmerne, električku a pláž Sa Calobra sme stihli za jeden deň. Trochu sme si búchali hlavu o stenu, že nám sezóna, a normálne autobusové spojenia, unikli o tri dni. Moja rada teda znie – choď po prvom apríli.

» Úplne najideálnejšie je rozdeliť si to na dva dni. Jeden deň ísť ráno z Palmy vlakom (alebo autobusom) do Sólleru, pozrieť si mesto, presunúť sa do Port de Sólleru stráviť nejaký čas v prístave (okúpať sa), vyraziť smer Valdemosa. Alebo do mestečka Deia, tá má tiež krásnu pláž. A naspäť do Palmy, kam autobusy chodia až do večera. A na pláž Sa Calobra si vyhradiť extra deň.

» Ak to chceš stihnúť v jeden deň, prenajmi si auto. Ak chceš ísť aj historickou železnicou, kúp si výlet. Cenovo to vyjde rovnako, ak nie menej. A bude to bez stresu s lístkami na ten nešťastný turist expres. Na výber majú rôzne programy, podľa toho, či chceš viac času v Sólleri alebo na pláži Sa Calobra. Stánok s výletmi je napríklad pri katedrále Se.

Sa Calobra z tunela

Najkrajšie miesta severu (so zastávkou v strede)

Pláž Formentor

Pláž s neširokými pásmi jemného bieleho piesku pôsobí ako karibský raj. Leží v krásnej zátoke pripomínajúcej polmesiac. A tá voda, neuveriteľne modrá. Dokonale čistá a plytká. S piesčitým vstupom. S tu i tam vyčnievajúcimi skalami, ktoré vytvárajú ideálne podmienky na šnorchlovanie.

Zátoka ukrýva mnohé tajné, snáď ešte krajšie zákutia, i malý ostrov Illot de Formentor, ktorý láka na to, aby si preskúmal jej skalnaté brehy. Pláž je na zozname každého turistu.

Aj v marci tam bolo dosť ľudí, ale voda bola ešte chladná, takže sa väčšina usadila v reštaurácii. A my sme si ju užili peknú, a hlavne prázdnu. Takú, ako ju neskôr v sezóne mať nebudeš.

Pláž je veľmi dobre udržiavaná a vybavená. Sú tu toalety, sprchy, bezbariérový prístup, stanice s pitnou vodou, záchranná služba, kaviarne a obchody. Dajú sa prenajať vodné bicykle, skútre. Pre tých, ktorí prichádzajú autom je k dispozícii platené parkovisko. A pár miest pri ceste, tie sa ale veľmi rýchlo zaplnia.

Mirador Es Colomer

Miesto, kde mohutné útesy, tu a tam potiahnuté zeleným „kobercom“, rastú priamo z vody. Z množstva vyhliadok v tejto časti ostrova je táto, ktorá pozerá i na prístav Pollença, najznámejšia a najkrajšia. Ukáže ti tie najkrajšie miesta Malorky v celej svojej divokej a drsnej peknote.

Budeš potrebovať pevné nervy. Nie každý ustojí pohľad zo strmých útesov na more, ktoré hučí pod ním. Nepomáha ani vietor, ktorý býva poriadne silný. Pomohla rekonštrukcia, pribudli bariéry a rampy, čo pre bezbariérový prístup. Celá oblasť je prístupnejšia a bezpečnejšia. Je tam i malý stánok s občerstvením.

Alcúdia

Mesto sa oplatí navštíviť pre zachovalú starú časť a rekonštruované stredoveké hradby. Alcúdia má dve časti – historickú a prístavnú. K tej patria krásne, ale živé pláže Platja d’Alcúdia and Platja de Muro.

(port de) Pollença

Je ďalšie prístavné mestečko. Podobne ako hlavnému mestu, i Pollençe dominujú úzke (snáď ešte užšie) uličky. Šarm im dodávajú domy z čias dávnejšie minulých aj starý most. V meste neprehliadneš množstvo kotviacich lodí a jácht.

Ani kaviarne a reštaurácie na promenáde. Pollença je, podobne ako Sóller, rozdelená na dve časti. Tým, ktorí túžia po prechádzke historickou časťou, odporúčam začať práve tam. A potom zísť (alebo sa zviezť) do prístavu a nakoniec na pláž a vyhliadku.

Mesto Sineu

Malé mesto nájdeš v odľahlej oblasti, asi 35 kilometrov z Palmy. Leží priamo v srdci ostrova Malorka. Známe je pre svoje trhy, ktoré sa konávajú každú stredu ráno.

Sú vraj najtradičnejšími, a na celom ostrove jedinými, kde stále predávajú živé zvieratá. Áno v západnej Európe 21.storočia ešte existujú miesta, kde máš možnosť zjednať si cenu kozy.

Nechýba keramika z Portolu, košíky so Sudánu, koža, čipky, perly. Majú všetko od výmyslu sveta. A hlavne dobroty v stánkoch na Sa Placa, na námestí pri kostole. Čerstvé ovocie, zelenina, vedrá olív, sušené slivky, tašky plné slimákov, visiace štipľavé chilli papričky. Tá časť je najživšia, tam chodia nakupovať i miestne ženy.

Náš nájazd na sladké a slané

Ako sa dostať do mesta Pollença, na pláž Formentor a k Mirador Es Colomer?

» Autobusy do mesta Pollença premávajú z Palmy de Mallorca (z Plaça d’Espanya) od skorých do večerných hodín. Bez ohľadu na sezónu. Aktuálne sú to autobusy s číslom 340.

» Mirador Es Colomer a pláž Formentor sú prístupné autobusmi číslo 353. Na pláž Formentor sa dá dostať aj loďou, ktoré premávajú z Port de Pollença. Áno, oboje v len sezóne.

» Mimo sezóny je alternatívou prenájom auta, čo odporúčam, ak chceš ísť až k najvýchodnejšiemu bodu Malorky, ku Cap de Formentor. Tam okrem vysokých útesov a majáku nestojí nič. Vedie sem cesta, o ktorej hovoria, že je scénická.

» Dá sa ísť aj na bicykli, ktorý si prenajmeš v Pollençe, je to ale poriadne strmá a dlhá štreka. Niektorí si stopnú auto alebo zoberú taxík.

» Dobrou alternatívou je organizovaný výlet. My sme si vybrali spoločnosť World Service (v stánku pri katedrále Se). Cena bola prijateľná, 28 €. Plus 7 € za loď (závisí od počasia a je dobrovoľná, ale super). Ostrov nie je taký veľký, čiže sme nestrávili väčšinu dňa v autobuse. Autobus ráno meškal 45 minút, vyrozumela som, že je to skôr pravidlo ako výnimka, doprava v Palme je dosť hrozná.

Nájdeš na obrázku mroža?

Najkrajšie miesta (alebo miesto) východnej Malorky

Dračie jaskyne

Ak na chvíľu zabudneme na pláže, jaskyne sú jednou z hlavných turistických atrakcií Malorky. Platí to hlavne o parádnych Dračích jaskyniach. Pozornosť pritiahnu pre svoje rozmery a veľké podzemné jazero Martel. Ústa sme ale najviac otvárali pri pohľade nádherné kvapľové útvary vápencovej jaskyne.

Kedysi boli tmavé a chladné, dnes na ne dopadajú lúče elektrického osvetlenia. Vďaka nim sme na 1200 metrov dlhom chodníku obdivovali farby, tvary a formácie, ktoré sa odrážali na priezračných vodách. Veľké a malé útvary sa hrali s našou predstavivosťou, keď sme hádali, čo nám asi pripomínajú.

Asi hodinová prehliadka vyvrcholila prekvapením. Klasickým koncertom kvarteta umelcov, ktorí nám zahrali z lode. Všetky svetlá zhasli, všetko stíchlo a počuť a vidieť bolo len ich. Aké je to plaviť sa po jazere Martel sme si mohli neskôr vyskúšať aj my. Loďou sa totiž dá zdolať krátka cesta k východu z jaskyne.

Sú krajšie kvaple alebo ich odraz vo vode?

Ako sa dostať do k Dračím jaskyniam?

» Dračie jaskyne ležia kúsok od Porto Cristo, ktoré je vzdialené asi hodinu jazdy autobusom z mesta Palma de Mallorca.

» Zo stanice Estació Intermodal premáva linka 412. Vystúpiš na zastávke Coves Drac.

» Keďže kapacita jaskyne je obmedzená, lístky sa kupujú na čas. Dajú sa kúpiť v pokladni, denne od 9.00 h. Alebo cez internet.

» K vchodu, ktorý je 200 metrov od pokladne, sa odporúča prísť 10 minút pred vstupom.

»  Podľa oficiálnej stránky jaskyne, kde nájdeš aj aktuálne informácie o vstupnom, býva v hlavnej sezóne rušno. Menej preplnená je jaskyňa v časoch 10.00, 16.00 a 17.00 h.

» Teplota vo vnútri je okolo 21°C.

» V jaskyni môžeš fotiť a natáčať, len nie počas koncertu.

Lodička unesie celé koncertné kvarteto aj s ich nástrojmi

Za návštevu stojí aj Porto Cristo, príjemná rybárska dedina, vzdialená asi 500 metrov od jaskyne.  Poprechádzaj sa po prístave, kde je pár miestnych reštaurácií s vonkajšou terasou.

Z prístavu sa môžeš vybrať na výlety loďou po východnom pobreží Malorky. Alebo sa prejdi k pláži. Skrátka, Porto Cristo a Dračie jaskyne sú ideálne na celodenný výlet z mesta Palma de Mallorca.

Za pohľad stojí aj metropola Palma de Mallorca. Venuj jej aspoň jeden deň. V tomto článku sa dozvieš, čo v nej vidieť.

Ešte viac praktických tipov z Malorky nájdeš v článku pre Travelhacker.

Ešte viac slnka tepla, pláží, ale i histórie objavíš v týchto článkoch: