#Pomalý film

#Pomalý film

Počul si už o pomalých filmoch? Pozri sa s nimi virtuálne do sveta.

Čo je pomalý film a odkiaľ sa k nám dostal?

Je to dokument, povedzme, že cestopis. Je to strašne dlhý (občas priamy) prenos banálnych až nezaujímavých vecí, ktoré skúma do hĺbky. Na obrazovky prenesie obyčajné činnosti ako cestovanie vlakom alebo pletenie.

Pomalý film je väčšinou bez hudby a s minimom komentára. Počuješ v ňom skôr prirodzené zvuky ako tečúcu vodu, fukot vetra, štebot vtákov, pískanie vlaku. Cez infografiky a rozhovory ti prinesie aj populárne a historické fakty.

Pomalý film vrátili na obrazovky Nóri

Novodobý pomalý film sa prirútil na obrazovky z Nórska. Do experimentu sa pustila televízia NRK. Ako prvý uviedla dokument Bergensbanen minutt for minutt.

Bol to priamy prenos 7 hodinovej jazdy vlakom z Osla do Bergenu. Sleduje vlak na ceste takmer 500 kilometrovou traťou. Jednu z najvyššie položených a najznámejších železničných tratí Európy sníma zo všetkých uhlov.

4 kamery, ktoré použili na výrobu dokumentu, ukazujú vlak z vnútra a aj z vonku. Uvidíš, ako prechádza cez dediny a mestá, údolia a zasnežené hory. Na ceste zdolá aj 182 tunelov. Najdlhší má takmer 11 kilometrov.

Aby sa pri prejazde tunelmi diváci nenudili, premietajú sa počas nich archívne klipy zo 100-ročnej histórie trate, rozhovory s posádkou, výpravcami, historikmi, bývalými pracovníkmi a cestujúcimi.

Len tak pre zaujímavosť, prenos šiel bez reklám.

V roku 2020 sa na obrazovky dostalo neprístupné arktické súostrovie

Pomalé filmy, ktoré odporúčam:

Svalbard (Špicbergy) minutt for minutt 

Arktické súostrovie sa objavilo v zatiaľ poslednom filme. Dokumentaristi ním oslávili tohtoročné výročie Špicbergov. V roku 2020 prešlo 100 rokov od podpísania Svalbardskej zmluvy, ktorou sa územie dostalo pod správu Nórska. A zároveň sa na ňom uznalo právo ťažiť a loviť ryby pre asi 50 štátov.

Tento dokument nebol priamym prenosom, z ďalekého severu sa cez satelit vysielať nedalo. Záznam natáčali v auguste pomocou externých kamier a bezpilotného lietadla.

Kráľovstvo nekonečného ľadu a snehu
Špicbergy sa pýšia najsevernejšími osídleniami sveta
Väčšina z osídlení sú (bývalé) banícke osady

Z ostrovov obklopených ľadom sa vrátili s 9-dňovým dokumentom. V hlavnej úlohe si zahrala expedičná loď MS Spitsbergen.

Priniesla pohľad na najsevernejšie trvalo obývané spoločenstvá, na kusisko divokej prírody, obrovské ľadovce a možno aj ľadové medvede. Nájdeš ich v 13 319 minútovom vysielaní?

Mesto ďaleko na severe Európy, zahalené hmlou. Pomalý film sa tentoraz pozrel na Špicbergy
Longyearbyen - najsevernejšie plne fungujúce mesto
Jeho najväčším klenotom je divoká príroda. I v podobe voľne žijúcich sobov...
...a vtáčieho útesu Fuglefjella

Flamsbana minutt for minutt

Flámska železnica je pokračovaním trate Oslo – Bergen, s ktorou sa stretáva v Myrdale. Kedysi zaisťovala spojenie so svetom pre obyvateľov izolovaného fjordu.

Dnes je najstrmejšia železničná trať na svete obľúbenou turistickou atrakciou. Vyráža z dediny Flåm na brehu Aurlandsfjordu, odkiaľ prudko stúpa do vysokých hôr.

Červené nórske drevenice v zelenom mori

Má len necelých 20 kilometrov, no veľkú rozmanitosť. Ukáže ti fjord z vtáčej perspektívy, hlboké údolia a obrovské vodopády, ktoré padajú zo strmých hôr s nemiznúcou snehovou špičkou.

Jeden z nich Kjosfossen, kde sa dá vystúpiť a obdivovať ho v plnej kráse. Zastaví pri ňom i vlak v netradične krátkom pomalom dokumente.

Ja som sa po železnici previezla aj naživo, a trochu ma mrzí výber ročného obdobia pre film. Krajinu si z jari pamätám zelenú a sviežu, vodopád v plnej sile. Na videu je suchšia, žltšia a vodopád smutný.

Flámska železnica zastavuje v tuneli
Vlak zastavuje pri vodopáde
Vodopád Kjosfossen v plnej sile, prúd vody sa divo valí pomedzi skaly. Pomalý film ho ukázal slabý.pamätám z jari
Takto si Kjosfossen pamätám z jari

Hurtigruten minutt for minutt

V tomto nekonečnom pomalom filme spoznáš trasu, kde už od roku 1893 lode vozia poštu a pasažierov. Film zdokumentoval plavbu MS Nordnorge pozdĺž nórskeho severného pobrežia z Bergenu do Kirkenes.

Trvalo jej 5 a pol dňa, kým 2 700 kilometrov zdolala. Takmer 135 hodín, z ktorých každú jednu minútu zachytilo živé vysielanie. Uvidíš v ňom divokú krajinu, more, oblohu, polnočné slnko.

Bergen je, ako celé Nórsko, veľmi daždivý. Veľa slnka ani filmoch nečakaj.

Čakajú ťa momenty nudy, ktoré vystriedajú momenty vzruchu. Postarajú sa o ne davy, čo v každom prístave vítajú loď. Mestá súťažili o to, ktoré dá dokopy ten najväčší.

Ľudia sa zišli vo veľkom počte, aby mávali vlajkami a spievali. Film oživili aj žiadosti o ruku, vodný lyžiar v mankinách (boratovské plavky) a nórska kráľovná.

Príťažlivé miesta na trati a vo filme:

Bergen

Loď začína svoju cestu vo farebnom Bergene. Jeho typické drevenice si veľmi neužiješ, no isto ti to vynahradí pohľad na most Askøy. Visutý most, ktorý pravidelne míňala aj “moja” výletná loď, je 1 057 metrov dlhý. 

Postavili ho, aby nahradili trajekt a zaistili pohodlnejšie spojenie pre obyvateľov ostrova Askøy so svetom. Zafungovalo to. Po moste, ktorý dnes prekročíš pešo i na bicykli, prejde denne priemerne viac ako 20 000 áut.

Časť visutého mostu Askøy sa týči nad vodou
Most Askøy
Časť visutého mostu Askøy sa týči nad vodou, pohľad zdola
Most Askøy v takmer plnej kráse
Ålesund

Keď sa povie Nórsko, ako prvé si isto vybavíš ohromujúce fjordy a dramatickú prírodu. Krásne mestá krajiny ostávajú trochu v tieni. Ako ďaleký severný prístav Ålesund.

Mesto, postavené na niekoľkých ostrovoch, poznáme vďaka jeho kúzelnej architektúre, ktorá sa zrodila z tragédie. Po ničivom požiari v roku 1904 ho museli prebudovať takmer od základov.

Rozhodli sa pre Jugendstil (=secesiu). Dokážeš tento štýl identifikovať z lode na vzdialených budovách? Horčicové žlté, modré a sem-tam zelené budovy vyniknú pred vzdialenými pohoriami, kde nezlieza sneh. A vyzerajú, akoby vystupovali z mora.

Jachty na mori pozerajú vpred na maják v diaľke
Ålesund
Bergenu dominuje červená, v Ålesunde stavili na horčicovú a bielu
Na horách nemizne snehová prikrývka
Geirangefjord 

Fjord na západe Nórska je bez debaty jednou z najkrajších oblastí krajiny. Je dosť úzky a jeho hlboké tmavé vody orámovali strmé útesy a hory.

Okolo nich sa často tvorí hmla, ktorá im dodá pocit záhadnosti. Ešte častejšie sa z nich valí mohutný vodopád. Ako 7 sestier, oproti ktorým sa rúti Suitor.

Skrátka, príchod do Geirangefjordu je zážitok, čo sa ti natrvalo vryje do pamäti. I keď ho budeš sledovať len cez obrazovku.

Pomalý film ukáže aj niekoľko prúdový vodopád stekajúci zo strmých brál.
Setry. Myslíš, že je tu všetkých 7?
Pohľad na fjord Geiranger a ňom kotviacu výletnú loď z výšky
Pohľad z výšky na magický Geiranger fjord
Magické fjordy obývajú Trollovia. Toto je ale jediný, ktorého máš šancu vo filme zahliadnuť.
Tromso

V tomto meste na ďalekom severe, ktoré má najviac tých najstarších drevených domov v Nórsku, ma očarila najmä typická severská architektúra. K nej sa kamera veľmi nepribližuje.

Miesto na výslní dostala Arktická katedrála. Do jej dizajnu ukryli odkazy na prostredie, v ktorom sa nachádza, a jeho tradície. Napríklad 11 za sebou umiestnených trojuholníkov má pripomínať ľad a ľadové trhliny.

Detailný pohľad z predu Arktickú katedrálu Tromsa s horami, so zbytkami snehu, v pozadí
Videl si už netradičnejšiu katedrálu ako je tá v Tromse?

Leží na južnej strane mostu Bruvegen. Veľký konzolový cestný most spája mesto, ktoré je, podobne ako Ålesund, rozťahané na niekoľkých ostrovoch.

Most má 1 036 metrov a stojí 38 metrov nad vodou.

Rovnako ako katedrála je okrem praktického je aj dizajnovým prvkom. Že si nevymýšľam, ti dokáže moment, keď najširšou časťou, ktorú vidíš na obrázku, prepláva loď.

Tento brutálny pohľad nájdeš v časti Tromsø – Skjervøy v 7.45 minúte.

Veľký konzolový cestný most spája mesto Tromso, rozťahané na niekoľkých ostrovoch. Pomalý film ukáže, ako ním podpláva loď.
most Bruvegen
Most Bruvegen a Arktická katedrála sú praktickými i dekoračnými prvkami
Honningsvåg

Ak si sa už týmto smerom plavil, Honningsvåg zrejme poznáš. Je to obec ďaleko na arktickom severe, ktorú považujú za bránu k najsevernejšiemu bodu Európy, k Nordkappu.

Je to farebný prístav, okolo ktorého sa šíri “vôňa” sušenej tresky. Celkom malá a príjemná dedina. Ak sa tam zrovna nevyloďuje 6 000 turistov.

Neveľký prístav často víta veľké lode
Honningsvågu svedčí najmä leto

V pomalom filme si pozrieš i ľudí, čo štrikujú

V dokumentoch sa najčastejšie objavujú fenomény prírody. Pozeráme sa na ne z dopravných prostriedkov na výnimočných tratiach. Okrem nich sa Nóri rozhodli priblížiť svoje remeslá a tradície. A ich tvorba ukazuje, že fantázia nemá hranice:

Nasjonal vedkveld ťa poučí ako zbierajú a sušia drevo, zakladajú a udržujú oheň. A potom ťa nechá hodiny sledovať ako horí v krbe.

Nasjonal strikkekveld je to isté v ružovom 😀. Naučíš sa ostrihať ovcu, z vlny vytvoriť priadzu a upliesť sveter. Pri tom budeš držať palce. Pokúsia sa totiž prekonať Guinnessov rekord v pletení svetra. Či sa im to podarí, sa dozvieš za asi 12 hodín.

Za Nórmi nezaostáva ani zvyšok sveta, ktorý na obrazovky „vypúšťa“ všetko od migrácie sobov cez autobusové výlety vidiekom po rast trávy.

Z medzinárodných pomalých filmov ma zaujal Tokio Reverse, okolo 8 hodinová cesta muža kráčajúceho dozadu cez Tokio. A nádherný film z dielne BBC All Aboard: The Sleigh Ride, kde sa sobom ťahané sane vydávajú neskutočne bielou krajinou.

Ak ich máš stále málo, ďalšie má na stránke Lonely Planet, ktorý ma inšpiroval. A nájdeš si ich aj sám, keď do Google alebo Youtube zadáš heslo “Slow TV” alebo “Slow movies”.

This Post Has 2 Comments

  1. Suter

    Ahoj, trosku Ta poopravim ….. migraciu sobov vysielala prave Tebou spomenuta NRK a nikto iny “zo sveta”, ako si spomenula …. a k tomu The Sleigh Ride”, to si asi ani nevidela. Inak by si nemohla napisat, ze su to psie zaprahy, ked cely cas kameraman sedi na saniach tahanych sobmi 😉
    Ja len tolko….

  2. Ahoj, migráciu mali aj Švédi. V tom The Sleigh Ride by to mohol byť aj pes. S takými menšími parohmi. 😀 Samozrejme, že je to sob, ďakujem za korekciu, časom sa mi filmy plietli ako postavy v 500 dielovej telenovele. 🙂

Pridaj komentár