Do Európy často cestujeme, aby sme sa v dláždených uliciach nadýchali minulosti a híkali nad prastarými majstrovskými dielami. V meste Rotterdam to nehrozí, jeho najhistorickejším artiklom sú jeho obyvatelia.
Asi trochu preháňam, no mesto hrá modernými budovami najmä preto, že počas 2. svetovej vojny na kompletku ľahlo popolom.
Z trosiek vyrástol Rotterdam, ktorý sa svojmu predchodcovi veľmi nepodobá. Je nekonvenčný a medzinárodný, skôr než mestom je galériou moderného umenia pod holým nebom, plnou odvážnych a inovatívnych myšlienok.
Kde nájdeš najväčšie skvosty a ako najlepšie využiješ svoj čas v Rotterdame?
1. Na vode
Prístav Rotterdam patrí k najstarším a najväčším v Európe. Kedysi, ešte než ho zatienili ázijskí velikáni, bol najrušnejším prístavom sveta. Už oddávna, od 14. storočia, bol dôležitým uzlom námornej a obchodnej dopravy.
Druhá svetová vojna ho síce zanechala v zlom stave, ale prešiel rekonštrukciou, vďaka ktorej Rotterdamu ostala povesť európskej námornej veľmoci.
Voda a život, ktorý s ňou do mesta prúdi, prenikli až priamo do centra. Podobne ako v známejšom Amsterdame ju skrotili kanále.
Neoddeliteľná súčasť holandských miest pochádza z 19. storočia a stále sa využíva na dopravu.
Ponúkne príležitosť spoznať Rotterdam z najkrajších uhlov. Z vodnej hladiny si užiješ historický a moderný prístav i ďalšie miesta, kadiaľ premáva vodný taxík.
Od prvej návštevy som ním chcela previezť, a už sa zdalo, že sa mi to podarí.
Plánovala som naskočiť čo najbližšie k modernému prístavu, kde kotvila moja loď, previezť sa večernými a svetlami osvetlenými kanálmi a vyskočiť pri trhu, akurát na večeru.
Lenže.
Cestou cez most Erasmus som zbadala prístavisko. Zdalo sa, že je pre lode väčšie, také, pre ktoré je kanál malý, ale kam som chcela ísť by mohli premávať.
Na jednu práve pasažieri nastupovali, takže som neváhala, ani rozmýšľala. Až do momentu, keď sa loď pohla a prišiel výpravca predať mi lístok. Náš dialóg sa odvíjal nejako takto:
Kam to bude? K mostu Willemsbrug.
Nestojíme pri moste Willemsbrug.
Fakt? Fakt.
Aha. Kam tá loď ide? Kblahblah
Kde?! Kblahblah
A kde je najbližšia zastávka? Kblahblah
Hmm. Tak teda tam. A ako ďaleko je to od centra Rotterdamu? 35 minút.
Pešo? Loďou. A do…
Tak som sa povozila, vystúpila na prvej možnej zastávke a počkala si na loď z opačného smeru, ktorá ma odviezla naspäť do mesta.
Výhľad na vysvietené, už tmou zahalené mrakodrapy sa mi rátal aj druhý raz.
⚠️ V Rotterdame premávajú medzi mestami vodné autobusy. Smerujú do Kinderdijku, malej dediny s kúzelnými kanálmi a ich impozantnými veternými mlynmi. A tiež do Dordrechtu, jedného z najstarších holandských miest.
2. Na „labuti“
Tam, kde je voda sú aj mosty. Rotterdam nie je výnimkou. V centre mesta je niekoľko menších i väčších, ktoré spájajú severné a južné brehy rieky Maas či štvrť Kop van Zuid s centrom mesta.
Najznámejšia z nich je „labuť“, úžasný visutý most Erasmus.
K svojej prezývke prišiel pre obrovský vzpriamený stožiar. Nedá sa zahanbiť ani svojou dĺžkou. S 802 metrami patrí k najdlhším mostom v Holandsku.
Vyniká aj technikou, vďaka ktorej sa občas zdvihne a nechá preplávať prechádzajúce lode. Veľmi dobre sa pozerá z neho i naň.
Najkrajší sa mi zdal v noci, keď sa most i budovy rozsvietia. Oko a objektív priťahuje najmä k zvláštny mrakodrap De Rotterdam.
Je štýlový ako mesto a ťahá sa k hviezdam. V jeho troch prepojených vežiach sú byty, kancelárie, kaviarne i hotel.
Oplatí sa pri ňom zastaviť pred západom slnka, keď slnko priamo zasiahne jeho fasádu a osvetlí ju ružovými a fialovými odtieňmi.
3. S rukou hore a pivom na stole
V Rotterdame sme počas prvej plavby novej lode strávili noc. Bolo jasné, že vyrazíme večer von. Keď sa povie nočný život, Rotterdam nie je Amsterdam. A to je super.
Amsterdam sa mi nepozdával. Bol plný ľudí a len ťažko sme našli miesto na sedenie. I to len na zemi pri kanáli. Menší brat holandskej metropoly vo mne zanechal lepší a menej prepchatý dojem.
Verím, že k tomu prispel i fakt, že bola streda. To bolo poznať i podľa zatvorených podnikov. Stále sme mali z čoho vyberať.
Moderný Rotterdam má niečo pre každého. Bez ohľadu na to, či chceš pretancovať noc alebo posedieť pri pive a koktejloch.
Tancovať sme nešli, za to pivo sme ochutnali na viacerých miestach. Začali sme v starom prístave, ktorý je, prekvapivo, večer a v noci obľúbenou oblasťou.
Najmä v lete sú všetky terasy pri vode plné. Lenže bol november, ktorý považujú za leto len otužilí domáci. Zabalení v dekách sedeli na terasách príjemných reštaurácií, barov a menších krčiem.
My sme radšej zaliezli do podniku Dutch Maritime Pub, ktorý mal najpestrejšiu ponuku piva a mega pirátsko-námornícke prostredie.
⚠️ Starým prístavom sa prejdi. Vďaka zrekonštruovaným historickým člnom a lodi námorného múzea v Rotterdame je ideálnym miestom na spoznanie dejín mesta, jeho vodných ciest a spojenia s morom.
Neskôr sa nám žiadalo viac hluku a svetiel, preto naše kroky viedli k Witte de Withstraat. Je centrálnou tepnou Rotterdamu, ktorou prúdi život, nielen ten nočný.
Z každého rohu tu na teba vyskočí kultúra a umenie, klasické aj pouličné. Na grafitmi pomaľovaných stenách svietia neónové nápisy s menami útulných krčiem, posh koktejl barov a hip klubov.
Našu pozornosť upútal ten najnenápadnejší, ktorého schody smerovali do podzemia. Volá sa Wunderbar a ponúkol nám zábavné menu a výborné pivo, ktoré sme mohli vybicyklovať na pohyblivom stole.
4. V oblakoch
Nuda nie je ani na veži Euromast. Má 186 metrov, čo je stačilo „len“ na 2. miesto medzi budovami Rotterdamu. Má niekoľko vyhliadkových platforiem na rôznych úrovniach.
Na jednej z nich sa dá nastúpiť do otočného skleneného výťahu, čo vyzerá ako lietajúci tanier. Vyletí až na vrchol veže, k peckovému výhľadu na mesto a ďalšie kilometre do diaľky. Ak je pekne.
Veža sa pozerá priamo do moderného centra mesta, na prístav a jeho všakovaké stroje. Vidno aj Delfshaven, snáď jediné miesto mesta, ktoré prežilo vojnu takmer bez škrabancov.
Z blízka môžeš nasať staroholandskú atmosféru a obdivovať tradičné domy, jachtársky prístav a historické budovy najstaršej časti Rotterdamu.
Za návštevu stojí kostol Oude Kerk, kde sa konala posledná služba v roku 1620 predtým, ako pútnici odplávali do Nového sveta.
⚠️ Na veži je takisto bar a reštaurácia, pohľad na mesto si môžeš užiť pri večeri a drinku. Milovníci adrenalínu sa potešia možnosti Euromast zlaniť.
K veži sa odporúčam prejsť cez park bez názvu, ktorý volajú Park, zelenú oázu mimo ruchu centra mesta. V parku nájdeš aj minigolfové ihrisko, lavičky a priestor na grilovanie.
5. S plným bruchom
K Holandsku famózna gastronómia nepatrí. Áno, majú fantastické waffle a ešte lepšie syry, inak som na tanieri veľa príjemných prekvapení nezažila.
Rotterdam sa síce pýši vskutku originálnymi podnikmi, no skôr ma prekvapili prostredím a atmosférou než jedlom. Teda, nie holandským.
Obľúbila som si Fenix Food Factory v štvrti Kadendrecht. Sídli v pôvodne zabudnutom starom sklade, na ktorý stále odkazuje svojím výzorom.
Šmrncovný nádych mu dodávajú moderné prvky, umenie a tvorivé priestory. Striedajú sa s kníhkupectvom, kaviarňami a stánkami s jedlom.
Jedlo je čerstvé, z celého sveta i lokálne. Nevieš, čo skôr zjesť.
Asi preto som skúsila divokú kombináciu marockého tapasu, holandských chlebíčkov, syra od Booij Kaasmakers, ktoré som zaliala jablčným muštom a remeselným pivom z Kaapse Brouwers.
Prostredím mi učarovala aj Markthal v centre mesta. Tento architektonický skvost bol prvým krytým trhom v Holandsku.
Pod veľkým oblúkom vo výške 40 metrov je strechou kryté námestie s kopou stánkov s potravinami, obchodmi a reštauráciami.
Okrem chutí od viac ako 170 národností, pre ktoré je Rotterdam domovom, ponúkne lokalita i sedenie na poschodí, odkiaľ sa pozrieš na čulý ruch trhu.
Pozri sa aj hore, na umelecké dielo priamo nad hlavou. Obrovský zakrivený strop zdobí 4 000 dlaždíc, ktoré vytvárajú najväčší obraz na svete.
Maľba, ktorá hrá farbami masívne zväčšených kvetín, hmyzu, zeleniny, rýb a iných potravín, odkazuje na holandské obrazy zátišia zo 17. storočia.
Dielo má viac ako 11 000 metrov štvorcových, preto trhu prischla prezývka Rotterdamská Sixtínska kaplnka. Akurát v tejto „kaplnke“, v jej obytných priestoroch na vonkajšej strane, tiež žijú ľudia.
6. V kocke
Bizarná architektúra má v Rotterdame svoje hniezdo. Najlepších príkladom tohto tvrdenia sú obrátené kockové domy Kijk-Kubus.
Blok pestrofarebných žltých domov je dielom architekta Pieta Bloma zo 70. rokov 20. storočia. Zvláštne obytné a obývané stavby navrhol tak, aby pripomínali stromy v lese.
Kocky sa nakláňajú v uhle 45 stupňov. To je na bývanie nepraktické, pretože sa dá využiť len málo z priestoru domu. Sú však cool na pohľad a ponúknu kopec foto príležitosti.
⚠️ Kocky sú obývané, no jedna z nich, Show Cube, slúži ako zariadený dom, ktorý je otvorený pre návštevníkov.
7. V minulosti
Ako som už spomínala, 2. svetová vojna zanechala z Rotterdamu len trosky a spravila cestu pre kreatívcov a umelcov.
Mesto sa stalo Mekkou odvážnej a inovatívnej architektúry. Sem tam medzi ňou svietia historické kusy, ktoré zázrakom prežili.
Ako kostol Grote of Sint-Laurenskerk, ktorý začali stavať v 12. storočí pri brehoch rieke Rotte, na mieste, kde založili Rotterdam.
Chrám s bronzovými dverami je to jediné, čo v meste pamätá stredovek. Kostol bol ťažko poškodený, no obnovili ho do pôvodnej krásy a stal sa symbolom sily a vytrvalosti mesta.
Oplatí sa ho navštíviť aj vo vnútri, kde jeho interiér zdobia oblúky, vysoké klenbové stropy a bohatá náboženská výzdoba.
Pozornosť v centre upúta i krásna radnica z 20. storočia, ktorej sa tiež bomby vojny vyhli. Ty sa nevyhni jej vnútornej záhrade, ktorá má krásnu fontánu, sochy a kvety, a je oázou pokoja uprostred mesta
Ako sa dostaneš mesta Rotterdam?
Ja som Rotterdam niekoľkokrát navštívila výletnou loďou. Mesto má aj letisko, avšak spojenia z našich zemepisných šírok chýbajú.
Odletieť môžeš na rušný Schiphol v Amsterdame, odkiaľ sa do Rotterdamu dostaneš do hodiny vlakom. Autobus pre zápchy neodporúčam.
Nízkonákladovou alternatívou môže byť letisko Eindhoven, kam sa lieta z Bratislavy, Viedne i Krakova. Vlakom sa dopravíš za asi hodinu.
Najskôr sa, samozrejme, musíš dopraviť z letiska na stanicu v centre Eindhovenu. Medzi týmito lokalitami premáva verejná doprava, preto to bolo rýchle a lacné.