You are currently viewing Jamajka výletnou loďou: 10 tipov, kam vyraziť

Jamajka výletnou loďou: 10 tipov, kam vyraziť

Na Jamajku sme sa s obrovským zaoceánskym kolosom vracali každé dva týždne. Po celý čas som z nej mala zmiešané pocity. To sa nezmenilo, ani keď som sa o niekoľko rokov do krajiny vrátil.

Na jednej strane sa mi veľmi páčila, veď o moju pozornosť sa bili kúzelné miesta. Divoká príroda, pláže a more. Ale neunikla mi ani všadeprítomná chudoba, dotieraví predavači a hordy turistov.

Spísala som pre teba miesta a atrakcie, ktoré ma zaujali a ukázali mi tú krajšiu tvár Jamajky. Aj s pár tipmi, aby si si ich užil ešte o niečo viac.

Blue Hole

Súboj o najkrajšiu „atrakciu“ na Jamajke u mňa jednoznačne vyhrala Blue Hole. Kus nádhernej prírody, zatiaľ nedorazený turistami ako neďaleké Dunn’s River Falls. V momente, keď sme vystúpili z auta, nás obkolesila tropická zelená džungľa, medzi ktorou vykúkala nádherne modrá voda.

Prvý dojem nesklamal

Nestihli sme sa k nej rozbehnúť, hneď nás odchytil sprievodca. Hoci sme, mudrlantky, žiadneho nechceli. Nakoniec sme boli rady. Bol ako kamzík, a ani s našimi batohmi mu nerobilo problém štverať sa po strmých a mokrých skalách.

Skákal do vody pre show. A previedol nás top časťami prírodného ihriska. Kamoška bola predtým sama a priznala, že bol ozaj veľký rozdiel, ísť na vlastnú päsť a s niekým, kto miesto pozná.

Ariel, náš top sprievodca

Previedol nás cez džungľu. Bujným prostredím, popri osviežujúcej (=studenej) rieke, do ktorej sme občas strčili nohu. Naše kroky smerovali na vrchol vodopádov.

Cestou sme sa zastavili pri celom rade aktivít. Ukázal nám, ako si sadnúť pod vodopád, aby sa premenil na masážnu hlavicu. A stroj na groteskné fotky.

Karibská práčka

Úzkym a klzkým chodníkom sme sa dostali až na vrchol, k “tajným” vodopádom. Kým baby zbierali odvahu na skok z vysokého útesu, ja som obdivovala prekrásne výhľady. Adrenalín rástol i pri lane, na ktorom sa hojdali ako Tarzan a nakoniec skočili do vody.

Konkurz na nového Tarzana

Nič pre mňa. Ja som to obehla cez skaly, vhupla do vody a stretli sme sa v malej jaskyni. Voda tečúcou vodou prichádzajúcou z vodopádov stekajúca po skalách ju úplne ukrýva a keby nám ju sprievodca neukázal, ani by sme si ju nevšimli.

Kde je jaskyňa?

Malá diera bola našou predposlednou zastávkou. Ešte sme sa zastavili v „relaxačnom bazéne“, kde sme chvíľu chillovali v obrovských kolesách. A pomaly bol čas ísť naspäť.

Pozdĺž cesty sme míňali trávou nasiaknutých Jamajčanov, ktorí predávali kokosové orechy a pivo Red Stripe. Nechali sme sa zlákať a čerstvá kokosová voda a hlavne dužina bola výborná. Ako celý výlet.

» Blue Hole nájdeš asi 25 minút jazdy z prístavu Ocho Rios. Dá sa k nej dostať taxíkom. Pri troche šťastia si na obojsmernú jazdu priprav 20-25 USD na osobu. Cenu treba zjednávať.

» Vstupné stojí 15 USD pre dospelého, platí sa v hotovosti.

» Nám trom trapkám nosil veci sprievodca, ale na mieste sú skrinky, za poplatok.

» Na vypožičanie (bezplatne) sú záchranné vesty pre všetky vekové kategórie.

» Skákať ani hojdať sa na lane nie je povinné, existujú aj alternatívne cesty.

» Dosť sa tam šmýka, najlepšie je mať topánky do vody.

Dunn’s River Falls

Ikonické vodopády sú vraj v niektorých krajinách známejšie ako reggae. Hovorí sa, že sú (alebo boli) jedným z najkrajších miest ostrova Jamajka. V krajine sú, vysoké 55 metrov a dlhé 180 metrov, tými najväčšími. Pripomínajú prírodné schodisko, obrovské a tiahle .

Vytvorili ho vápencové útvary, po ktorých sa valí svieža voda, miestami vytvárajúca malé lagúny. Steká až do Karibského mora (aj tým je vodopád unikátny), kde je plážička. Pekná, malá a izolovaná.

A okolie vodopádu? Tiež je pôvabné. Presne ho vystihuje pôvodné pomenovanie Xayamaca = krajina dreva a vody, ktoré dali Jamajke Arawakovia.

Dunn’s River Falls takmer bez ľudí? Ak nájdeš správny uhol.

Nemusím ani písať, že Dunn’s River Falls sú veľmi obľúbené. Ak prídeš v zlom čase,  nezanechajú najlepší dojem. Aj mne sa naskytol pohľad na dlhú reťaz turistov v gumových topánkach. Pochytaní za ruky sa škriabali na vrchol vodopádu, zdolávali mokré šutriská.

I tým, možnosťou prechádzať sa medzi kaskádami a relaxovať v jednom z prírodných bazénoch, sú vodopády jedinečné. Najlepšie je ísť so skúsenými sprievodcami, ktorí sa pohybujú ako kamzíky v Tatrách. Akoby boli na tie skaly prilepení.

Vyliezť od pláže až na vrchol je zadosťučinenie a zážitok (pokiaľ tam neutopíš fotoaparát a nerozbiješ si hlavu).

» Dunn’s River Falls ležia asi 10 minút jazdy od mesta Ocho Rios. Ako sa dostaneš do Ocho Rios si prečítaj v článku „Jamajka bez cestovky“.

» Stúpať vodopádom môžeš len s topánkami do vody. Dajú sa prenajať za cca 10 USD.

» Vstupné je 20 USD/dospelý, 12 USD/dieťa. Platiť sa dá USD, JD a platobnou kartou.

» Atrakcia je prístupná denne. Časy sa líšia v závislosti od sezóny, dňa, prítomnosti výletných lodí. Najaktuálnejšie informácie si pozri na oficiálnej stránke vodopádov.

» Lode k vodopádom organizujú výlety s veľkým počtom turistov. Najlepšie je ich navštíviť vtedy, keď lodí kotví menej. Pozri si na webe situáciu v jamajských a celosvetových prístavoch. Alebo príď hneď ráno/neskôr popoludní.

Negril

Je “must stop” pre všetkých plážových fanatikov. Jeho najväčším lákadlom je „nekončiaca“, 7 míľová pláž (v skutočnosti má len 4 míle). Má všetko, čo od pláže chcem. Jemný biely piesok. A to more. Príjemne vyhriate a odrážajúce všetky odtiene modrej.

Láka zaplávať si, na niektorých miestach šnorchlovať, „bahniť“ sa v piesku, vyskákať sa na smiešnych gumových atrakciách. Na dovolenkovú pohodu s arómou marihuany v pozadí.

Pláž je veľmi populárna, no vďaka jej dĺžke sa davy rozptýlia, a ty nebudeš mať pocit, že je tlačenka. Ak chceš, nájdeš si pokojné miestečko, kde si položíš uterák do piesku. Uložiť sa môžeš i na ležadle pri reštaurácii. Alebo vedľa reproduktora plážového klubu.

Negril sa rozvíja, víta turistov, ale zachováva si pohodu. Je ďalej od letiska i od prístavov.

Pravý karibský raj.

Rick’s Cafe

Negril má dve časti, dve tváre pobrežia. Pláž bez konca. A útesy bez konca. Na oboch stranách povyrastali bary a reštaurácie, kde si okrem špecialít užiješ aj parádny západ slnka. Medzi nimi je aj Rick’s cafe.

Je to vraj jedna z najznámejších kaviarní na svete. Pred príchodom na Jamajku som o nej nepočula. Asi sa v tomto prípade „svetom“ myslia krajiny na druhej strane Atlantiku.

Bar…
…i pódium, z ktorého sa ozývajú najmä tóny reggae.

Je to taká klasika moderného Instagram sveta. Je tu mini bazén s peckovým výhľadom, bar so slávnym rum punchom (a inými farebnými drinkami). A už spomenuté útesy, z ktorých skáču miestni machri a odvážnejší turisti do mora. A tí ostatní sa pozerajú a híkajú.

Už cez deň býva rušno, no z ďaleka nie tak, ako večer, keď sa ľudia zbiehajú na poriadnu párty. Alebo aby si z okraja útesu pozreli západ slnka a jeho odtiene, ktoré akoby ani neboli z tohto sveta.

Vstupné do Rick’s Cafe je zadarmo, ale nápoje a jedlo sú dosť drahé. Ako všade na Jamajke.

Trúfneš si skočiť?

Dolphin’s cove

Plávanie s delfínmi je v Karibiku obľúbenou atrakciou. Ja som si ju aktívne vyskúšala v Cozumeli a pasívne sa bola pozrieť na Jamajke. Jej areál sa mi páčil oveľa viac. I tu, podobne ako pri Dunn’s River Falls, musíš vychytiť správny moment, keď tam nebude nabitých milión ľudí.

Areál je podľa mňa spravený zaujímavo. Hlavnou jeho atrakciou je plávanie s jamajskými delfínmi v ich prirodzenom prostredí, v Karibskom mori. Neznamená to, že sedíš vo vode a čakáš, či sa nejaký delfín zjaví. Majú ich ohradené, ale v mori, nie v bazéne. Usadili sa v  prírodnej zátoke, obklopenej tropickým dažďovým pralesom.

Čas kŕmenia.

Okrem delfínov je tu niekoľko fajn aktivít. Celkom sa mi páčila možnosť plávať s rajami. Ale najmä „Jungle Trail“, kde „stretneš“ hady, iguany a exotické vtáky. K nim ťa zavrú priamo do klietky. Takisto je tu úzky pás pláže a reštaurácia s jamajským bufetom.

» Dolphin’s cove prevádzkuje na Jamajke viac parkov, my sme navštívili ten v Ocho Rios. Nie každý z nich ponúka rovnaké aktivity. Jeden dokonca sľubuje jazdu na ťave.

» Aktuálne informácie o rôznych aktivitách a vstupnom nájdeš na ich stránke.

» Pri vyberaní interakcie s delfínom narazíš na dva pojmy – Encounter a Swim.

Encounter = interakcia z platformy, vo vode po kolená. Môžeš delfína hladkať, dá ti pusu, nejaké tančeky.

Swim = hladkanie, pusa, tanec, plus plávanie s delfínom v hlbokej vode. Najčastejšie tak, že sa ho chytíš za plutvy a bude ťa ťahať.

Mayfield Falls

Vodopád, ktorý sa často spája so slovami „nesplnil očakávania“. Nazvali ho vodopádom a ľudia čakajú druhý Dunn’s River Falls. Ja som tam šla s malou dušičkou a bez očakávaní. A ostala som príjemne prekvapená.

Mayfield má čarovné prostredie, zaujímavé aktivity a oveľa menej ľudí. Je priamo v džungli. Je tam pokoj, všade rastliny – paprade, veľa exotických kvetov, i vtákov a motýľov. V súlade s prírodou tam vyrástol udržiavaný areál, base kemp pred cestou vodopádom.

Mayfield Falls tvorí asi 20 kaskád. Sú natoľko malé a rozťahané, že ich neodfotíš spolu, ako jeden tiahly vodopád. Najvyššia kaskáda je na samom konci. Volajú ju „Práčka“, má približne 3 metre, a dá sa za ňu vstúpiť.

I tu sme sa brodili vodopádom, liezli kameňmi a kaskádami. Šli proti prúdu rieky pod obrovskými húštinami bambusov. Voda bola číra, osviežujúca a okolie nádherné.

Miestami sme zastali, aby sme si zaplávali, alebo skočili do hlbších prírodných bazénov. Podplávali úzkym tunelom pod vodou (ak sa zmestíš a trúfneš si). A na záver sa nechali vyprať „Práčkou“.

Mayfield sa tiež zdoláva so sprievodcom. Tí si pamätajú každú skalu. A majú top schopnosti. Jeden chalan stratil okuliare a vylovili mu ich z rýchlej vody ako rybu.

K „Práčke“ sa dá prejsť i cestou popri vodopáde. Je kvalitne zarastený stromami, veľmi ho nevidno. Sem-tam ukáže kúsok tyrkysovej vody, vykúkajúci medzi stromami.

» Mayfield Falls leží cca hodinu od Negrilu a viac ako 2 hodiny od Montego Bay. Na vlastnú päsť sa tam dostať ťažko, oplatí sa výlet. Tie sú v ponuke z oboch miest. Takisto si môžeš prenajať auto aj so šoférom.

» Vstupné je 15 USD. Topánky do vody prenajímajú za 6 USD. Nejaké informácie sú aj na webe vodopádu.

» K dispozícii sú skrinky. Nechaj si v nich všetko, čo nechceš, aby ti odplávalo.

» Zober si foťák do vody. Fotky sú šialene drahé, čo je ale celokaribský problém.

» Mayfield Falls vyzerajú za dažďa zle.

Martha Brae

Komu sa nechce džungľou (a vodopádom) liezť, môže sa ňou nechať odviezť. Napríklad na rafte. Rafting na Martha Brae je iný, ako ho poznáme zo Slovinska alebo z Čiernej Hory. Nečakaj žiadnu divokú vodu.

Plavba jamajským raftom je pohodová. Nemusíš nič robiť, ani sa kŕčovito držať, aby si nespadol. Raft pripomína pohodlnú plť. Jednoducho povedané, je to niekoľko dlhších, dokopy zviazaných bambusov.

„Trón“ pre turistu, sedačka s operadlom,  je v zadnej časti, na vyvýšenej plošine. Pokiaľ nie si absolútne nemehlo a nepadneš do vody, mokrý nebudeš.

Plavbu sme absolvovali pod dohľadom skúseného kapitána, ktorý bol zároveň sprievodcom. O džungli, pri ktorej sme sa plavili, a o slečne Marthe, nám aj niečo porozprával. Popri tom, ako sme zdolávali 3 míľový úsek prekrásnej rieky. Prechádzali pri nádherne zelenom prostredím a najslávnejších jamajských stromoch.

Legenda Marthy Brae, indiánke Taino, mi trochu pripomenula príbeh filmu Poklad na striebornom jazere. Španielski osadníci ju uniesli, aby im ukázala, kde sa ukrýva zlato. K zlatu, do jaskyne ich zaviedla. Následne zmenila smer rieky a votrelcov v jaskyni utopila.

Pri rieke boli i takéto „stánky so suvenírmi“. Z búdy hulákala telka. Bolo to v čase futbalových MS a mojich nemeckých spolucestujúcich zaujímalo, ako ich tím hrá. Odpoveď Rastafariána, 1:0 pre Kóreu, vyvolala hurónsky smiech. Ten stíchol, keď sme dorazili na konečnú stanicu. To už bol stav 2:0.

» Na plavbu sa vyráža z “Martha Brae Rafting Village”, dedinky na ostrove podkovovitého tvaru. Ležiaci v krásnom prostredí je dôstojným „základným táborom“.

» Uprostred prírody stoja toalety, bar a bylinková záhrada slečny Marthy. V nej púta pozornosť marihuana, známa svojimi liečivými účinkami.

» Atrakciu nájdeš blízko mesta Falmouth, 20 kilometrov od Montego Bay a 40 km od Ocho Rios.

» V ponuke sú organizované „tours“ za fajn ceny, ktoré sú i s transferom. Miesto si môžeš rezervovať na webe.

Montego Bay

Náš „domovský“ prístav, mesto s poriadne otravnými predavačmi. Vytvára dojem, že najlepšie spravíš, keď potiahneš ďaleko od neho. Ale nie je úplne beznádejné.

Rose Hall

Rose Hall stojí kúsok za MoBay a nedá sa prehliadnuť. I vzhľadom na to, ako vyzerá zvyšok mesta (okrem hotelov) je ozaj pôsobivý. Postavený (vraj) v gregoriánskom štýle v 70. rokoch minulého storočia je asi najznámejším kúskom histórie na Jamajke (ak nerátam to, čo sa akýmkoľvek spôsobom týka Boba Marleyho).

Očarí z vonku, ako hrad týčiaci sa vysoko na svahu s panoramatickým výhľadom na pobrežie. I z vnútra svojím dobovým zariadením. Čakaj mahagónové podlahy, drevené obloženie, hodvábne tapety, zdobené lustre a európske starožitnosti.

Mega vila bola v minulosti súčasťou panstva, ku ktorému patrili plantáže. Slúžili na pestovanie cukrovej trstiny, trávy a ako pastviny pre dobytok. Pracovalo na nich viac ako 200 zotročených Afričanov.

„Straší“ tam „Biela čarodejnica“ Annie Palmer, ktorá v dome zavraždila 3 manželov. Príbeh je vraj vymyslený, do Rose Hall ale láka turistov. Spravili v ňom múzeum, ktoré rozpráva o jeho „otrokárskej“ minulosti. A tiež dáva priestor legende o „čarodejnici“, dokonca v podobe nočných prehliadok.

Rose Hall je kúsok nad Montego Bay. Stačí chytiť nejaký Route taxi, odviezť sa a užiť si múzeum. Čo ponúkajú, kedy a za koľko rozpísali na svojej stránke.

Vraj najkrajší kostol na Jamajke.

St. James Parish Church

Ďalším kúskom umenia a histórie, ktorý vyniká v biede Downtownu, je St. James Parish Church. Najväčší kostol v Montego Bay stojí na cintoríne s náhrobnými kameňmi starými viac ako 200 rokov.

Hovorí sa, že je najkrajším kostolom na Jamajke, čomu pri všetkých svätostánkoch v obývačkách i verím. Je zaujímavý, z vonku stavbou a odtieňmi, ktoré vynikajú na zelenom koberci. Vnútri nádherným farebným sklom a plaketami a pamätníkmi významných osobností histórie MoBay.

Prečo si nepospať na hrobe.

Pláž Doctor’s Cave

Jamajke sa jedna vec nedá uprieť. Tou je farba mora. Ani v Montego Bay. Najznámejšou plážou tu, a ak nie v celej Jamajke, je Doctor’s Cave. Kedysi patrila jednému doktorovi, ktorý ju daroval „Bathing clubu Montego Bay“.

Doktor, aj s kamošmi rovnakej profesie, na ňu vchádzal cez malú jaskyňu. Tú síce zničil hurikán, ale názov Doctor’s Cave ostal. Neskôr sa začalo šíriť, že more má liečivé sily (vlastnosti), čo prilákalo turistov a viedlo k stavbe hotelov v blízkosti. Pláž je dodnes veľmi populárna.

Nech je to s liečivosťou akokoľvek, voda má neskutočnú farbu, je krištáľovo čistá a má celoročne teplotu 22-28 °C.

Asi najkrašia farba mora na svete.

» Pláž, dnes už plážový klub na úrovni stojí v strede „Hip Stripu“, ulice Gloucester Avenue.

» Je vybavený udržiavanými šatňami, sprchami a toaletami. Samozrejmosťou sú plážové ležadlá a slnečníky. K tomu je reštaurácia a bar.

» Do klubu sa platí vstupné, aktuálny cenník a otváraciu dobu hľadaj na ich webe.

Letisko je veľmi blízko, takže takýto pohľad je na pláži bežný.

Navštívil si už ostrov Jamajka? Podeľ sa v komentároch o svoje obľúbené miesta.